WORK IN PROGRESS

Folkert Tazelaar

volgt bouw op de voet

Folkert Tazelaar kwam in oktober 2014 bij Gemini ‘aan boord’. Eerst aan de wal, waar hij de bouw van de twee offshore stations (OHVS’en) volgde. Daarna maakte hij de overstap naar de aanleg van het windpark zelf. Kwaliteitscontrole is zijn voornaamste focus: ervoor zorgen dat wat er wordt gebouwd, ook goed gebeurt.

Op zijn LinkedIN-pagina staat Folkert Tazelaar als enthousiast zeezeiler afgebeeld. Bij Gemini moest hij echter even wachten voor hij het ruime sop van de Noordzee kon kiezen. Zijn eerste opdracht: als QA/QC-coördinator de kwaliteitscontrole aansturen van de transition pieces en met name ook de beide OHVS’en. ‘In de fase dat we met staalbouw bezig waren bestond ons team uit een gespecialiseerde verfinspecteur, een lasinspecteur en ikzelf. Daarna brak, vanaf februari 2015, de fase aan dat de stations van componenten – transformatoren, besturingssystemen en bekabeling en dergelijke – werden voorzien. Toen werd het team met drie elektro-inspecteurs uitgebreid. Alle inspecteurs zijn hoog opgeleide mensen, van wie het werk aan hoge, onafhankelijke standaarden voldoet. Zij voeren niet alleen zelf de inspecties uit, maar beoordelen vooraf ook de inspectie-testplannen die de producent voorbereidt.’

 

Dubbelpark

De werkzaamheden die Folkert Tazelaar hier beschrijft vonden plaats net over de grens, in de Antwerpse voorstad Hoboken, gelegen in het havengebied. ‘Onze aannemer Van Oord heeft de bouw van de offshore stations uitbesteed aan het consortium FICG. Fabricom was onderdeel van dit consortium en had de leiding, zij hebben decennialang ervaring in dit soort offshore-constructies. Stations als deze worden daar bijna seriematig vervaardigd en uiteindelijk in een enorme hal in elkaar gezet. Onze OHVS’en zijn in totaal ook vier verdiepingen hoog, het zijn complete gebouwen.’

De geavanceerde loopbrug verbindt het hotelschip met de OHVS en zorgt zo voor een veilige oversteek.

Omdat hij de constructie van de turbines en de OHVS’en van zeer nabij had gevolgd, was het ook niet meer dan logisch dat Folkert ook in het najaar van 2015 bij de offshore ingebruikname werd ‘ingevaren’. ‘De OHVS’en werden in februari overgedragen en daarmee schoof ik ook op naar de operations-kant. Dat vind ik ook het leuke van dit werk, de combinatie van onshore en offshore. Ik heb ook al eerder offshore-supervisie gedaan bij de bouw van windparken, maar Gemini is toch ook weer bijzonder omdat – de naam zegt het al – het een dubbelpark betreft. In de praktijk heeft dat echt voordelen, omdat je voortdurend kunt vergelijken. Constateren we bijvoorbeeld bij één van de OHVS’en een bepaald fenomeen, dan kunnen we dat direct bij de ander ook checken. In termen van troubleshooting werkt dat zeer effectief en efficiënt.’ Daarbij is het dubbelpark is zo uitgevoerd dat de OHVS’en elkaars functie kunnen overnemen. Daardoor kunnen reparaties en onderhoud uitvoerd worden zonder dat de elektriciteitsproductie moet worden onderbroken.

 

‘Ik zie erop toe dat herstel op

een veilige en kwalitatief goede

manier gebeurt.’

 

Intensieve dagen

Zijn belangrijkste werk is op dit moment het toezicht houden op de werkzaamheden op de OHVS’en en dat betreft voornamelijk punch items afwerken. ‘Bij een project als dit loop je altijd tegen dingen aan die in het werk nog even hersteld of opgelost moeten worden. Ik zie erop toe dat dat op een veilige en kwalitatief goede manier gebeurt. Dat doe ik veelal een week achter elkaar, om dan aan de wal ook weer overleg te hebben met Gemini Operations en het Projectteam. Overigens hebben we inmiddels op de OHVS’en ook glasvezel, dus de verbindingen zijn prima!’

Offshore werkdagen zijn meestal zeer intensief, zo maakt Tazelaar duidelijk. ‘Maar het verblijf op zee is heel comfortabel in het door Van Oord beschikbaar gestelde hotelschip. Om naar de OHVS’en te komen maken we gebruik van kleinere boten of van een geavanceerde loopbrug. Deze compenseert met zes grote hydraulische cilinders de bewegingen van het hotelschip en drukt het schip tegen het OHVS aan. Bij een beetje deining lijkt het bijna een kermisattractie, maar dan wel een heel functionele. Al met al niet helemaal hetzelfde als zeezeilen, maar wel erg boeiend!’