IN DETAIL
Goede verf is het halve werk
Bestand tegen
ruig Noordzee-klimaat
De verf van een constructie is niet het eerste waaraan we denken als topprioriteit. Bij een offshore windpark is dat echter anders, zo legt kwaliteitscoördinator Folkert Tazelaar uit. ‘Dit moet echt tiptop voor elkaar zijn, om de hele life cycle mee te gaan en daarmee de operationele kosten van het windpark zo laag mogelijk te houden.’
Wie onshore ervoor zorgt dat al het schilderwerk goed voor elkaar is, heeft daar 25 jaar lang op zee plezier van. Folkert: ‘Daarom zijn we bij de bouw extra kritisch op aspecten als de voorbehandeling, de omgevingscondities bij het aanbrengen, de laagdiktes en eventuele insluitingen. We kijken naar de duurzaamheid en naar de houdbaarheid gedurende de gehele levensfase. De verven die we gebruiken behoren tot de beste ter wereld en zijn extreem weer-, zee- en UV-bestendig.’
Ieder bouwwerk heeft onderhoud nodig. Op het land is dat meestal geen probleem: steiger neerzetten en aan de slag. Op zee wordt dat lastiger. En vooral: heel duur. Daarom krijgt het verfwerk bij Gemini bijzondere aandacht. QA/QC-coördinator Folkert Tazelaar legt uit waarom.
Wie hier niet goed naar kijkt, krijgt op enig moment de rekening gepresenteerd: ‘Offshore kun je namelijk verf veel minder goed aanbrengen. Plus dat je daarvoor gespecialiseerde mensen nodig hebt, in zogenaamde Rope Access Teams. Zij kunnen de verf alleen bij gunstige weerscondities aanbrengen. Uiteraard ontkomen wij ook niet aan hun inzet; bij de installatie van de OHVS’en zijn verfbeschadigingen onvermijdelijk. Bovendien moeten de lasverbindingen tussen de OHVS en fundering goed geconserveerd worden.’
‘We kijken naar de duurzaamheid en naar de houdbaarheid gedurende de gehele levensfase.’